Na zeven bevlogen en dynamische jaren neemt directeur Janneke Staarink in oktober afscheid van haar zo geliefde concert- en congresgebouw de Doelen. Sinds haar komst in 2018 is er veel veranderd in en rond het gebouw. Onder Staarink’s leiding werd in samenwerking met een groot team gestaag gebouwd aan een diverse en innovatieve programmering en nationale en internationale zakelijke congressen.
Naast de grote rol als huis van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, met haar vele prachtige concerten per jaar, bood de Doelen haar zalen aan bijzondere experimentele AI-programma’s als Michel van Aa’s ‘From Dust’ en iconen uit de klassieke muziek, jazz en popmuziek zoals Barbara Hannigan, London Symphony Orchestra, Dionne Warwick, Angie Stone en Ibrahim Maalouf. De Doelen werd dé plek voor vele congressen en bijeenkomsten als Data Driven Healthcare, Lof der Geneeskunst en Immersive Tech Week. En daarnaast het huis voor het eigen ROAM festival, het Miljoenenontbijt, de Dag van de Literatuur en voor legendarische avonden als de verjaardagen van Jules Deelder en Willem van Hanegem. En niet te vergeten het afscheid van burgemeester Aboutaleb. Lokaal talent kreeg volop de ruimte in de Jazz Corner, tijdens de Monday Night Jam, bij Flow Unplugged en tijdens Codarts Talentbreaks.
Coronajaren
Grote tegenslag was natuurlijk de lockdown van maart 2020 en de grote gevolgen voor het team waar van een groot aantal leden noodgedwongen afscheid moest worden genomen. Ondanks dat drama loodste Staarink samen met een toegewijde groep medewerkers de Doelen met veel vindingrijkheid en energie door de coronajaren. Met onder meer online congressen en de digitale versie van de populaire ‘Kindermuziekweek’. Hoogtepunt tijdens de lockdown was, naast de online ‘Breeduit de Doelen’ met klassieke topmusici als de gebroeders Arthur en Lucas Jussen en graag geziene performers als saxofonist Benjamin Herman en zangeres Karsu, volgens sommigen het stuk voor stuk wassen van de kristallen elementen van de beroemde Doelen kroonluchters door de Technische Dienst.
Metamorfose
De metamorfose die de Doelen in de afgelopen zeven jaar heeft ondergaan wordt voor de bezoeker steeds zichtbaarder. Zo kwam er met het nieuwe aangetreden styling team een veel zachtere en vrouwelijkere sfeer in de hal, in de foyers en in de verschillende zalen. Het klassieke Doelen logo van de hand van de legendarische ontwerper Benno Wissing werd in ere hersteld en er kwam mede dankzij Centrum Beeldende Kunst Rotterdam hoognodige aandacht voor de unieke wederopbouw kunstcollectie die de Doelen rijk is. De textiele kunstwerken van Wil Fruytier en Lex Horn werden na 58 jaar in oude glorie hersteld, terwijl het beeld ‘Curved Form’ van de befaamde Britse beeldhouwer Barbara Hepworth een broodnodige restauratie kreeg.
In de loop der jaren zijn er liefst acht (van kunstenaars Jeroen Erosie, Louis van Roode, Madeleine Berkhemer, Harry Sengers, Sadim Mendes, Anuli Croon, Christine Rusche en Stephan Balkenhol) nieuwe werken voor de Doelen verworven, waaronder vier van vrouwen. Stilletjes aan is de Doelen tot een prachtig ‘terloops’ museum uitgegroeid met naast de standaard collectie bijzondere initiatieven als de portrettengalerij ‘Neighbours’ en ‘De Wunderkammer’.
Achter de schermen hebben alle zalen zowel een technische als stilistische upgrade gekregen: van het intieme van Cappellenzaaltje via de Jurriaanse, Willem Burger en Eduard Flipse zalen tot aan de artiestenfoyer en de magnifieke Grote Zaal. Het achterstallige onderhoud is weggewerkt en een grote verduurzamingsslag is geleverd met als letterlijk hoogtepunt het blauwgroene dak en de aansluiting op de recent voor de Doelen geboorde Warmte Koude Opslag (WKO).
De plint
Het laatste grote huzarenstuk was het openbreken van de plint van het gebouw en de intensieve samenwerking met de Gemeente Rotterdam en Droom en Daad daaromtrent. Een door Staarink bij elkaar gebrachte miljoeneninvestering maakte de grote verbouwing mogelijk. In oktober 2024 werden maar liefst zeven Studio’s onder grote belangstelling door burgemeester Carola Schouten geopend. De plint, die loopt vanaf hoek Kruisplein-Schouwburgplein tot en met hoek Karel Doormanstraat-Kruisstraat, laat de Doelen weer swingen en is onderdeel geworden van de dynamische, open culturele hot spot die Staarink steeds voor ogen heeft gehad.
Belangrijke spelers uit de stad zoals CBK, Zadkine, Albeda, Hogeschool Rotterdam, INHolland, Grafisch Lyceum Rotterdam, Codarts, Museum Rotterdam, OPEN Rotterdam, RTV Rijnmond, Rabobank, The Future Project en sociale onderneming Sococo vonden er hun plek.
Janneke Staarink: ”Na precies zeven jaren leidinggegeven te hebben aan dit geweldige instituut, zit voor mij de klus om van de Doelen een People’s Palace te maken erop. De hernieuwde Open Doelen straalt weer zoals de oorspronkelijke architecten Kraaijvanger het ooit bedoeld hadden: een dynamische en open plek waar van alles valt te beleven, een ontmoetingsplek ook, voor alle Rotterdammers. Een plek die zowel op zakelijk, cultureel én maatschappelijk niveau een belangrijke rol speelt in de stad en ver daarbuiten. Trots ben ik op ons hardwerkende team en de vele samenwerkingsverbanden die we met een geweldige groep Rotterdamse partners tot stand hebben weten te brengen. Associaties waarvan ik uitga dat die nog jaren zullen voortbestaan.
Ondanks grote tegenslagen zoals de zeer heftige coronaperiode hebben we de Doelen getransformeerd tot een waar instituut. Een sterk en fris merk ook, en een plek waar Rotterdammers graag toeven en waar ze enorm trots op zijn. De Doelen is immers van hen. Ik heb er de afgelopen zeven jaren samen met een mooi team met veel liefde en toewijding voor mogen zorgen. Ik dank de voormalige en huidige Raad van Toezicht voor het in mij gestelde vertrouwen en draag het stokje over, voor een nieuwe fase onder een nieuwe leiding.
Ikzelf neem de komende tijd de ruimte om na te denken over een nieuwe uitdaging die ik zoek in de volle breedte van waar ik maatschappelijk gezien weer aan kan bouwen.”
Leendert Bikker (voorzitter Raad van Toezicht de Doelen): “Janneke heeft zich de afgelopen zeven jaren met lef en overtuiging ingezet en de Doelen in Rotterdam weer op de kaart gezet. Dankzij haar visie en inspanningen kunnen wij nu verder bouwen en ons richten op wat komen gaat.”